יום שני, 18 במאי 2015

מחלוקת סאנז וסדיגורה

שם הספר: מחלוקת סאנז וסדיגורה
מחבר: יצחק אבן
דפוס: תרע"ו

עמוד יב שורה ו מלמטה - צ"ל גליציה המערבית.

עמוד טו, מאשים את רבי ברוך מרודניק במחלוקת - אולם ראה בויקיפדיה בערכו כמה שיבחוהו גדולי דורו על צדקותו.

עמוד יז - הצדיק מרוזבדוב הוא הרב משה (הנזכר להלן עמוד מט), ראה עליו בויקיפדיה (ערך חסידות רוזבדוב).

עמוד עז, בענין יחס בעלזא למחלוקת זו - ראה עוד להלן (עמוד קי) ובבלוג עם הספר.

עמוד קט, בדבר המשך המחלוקת גם בדורות שאחרי כן - כנראה שלזה נתכוון האדמו"ר מקאלוב נר"ו בקובץ לקח טוב - קאלוב (גליון קיג דף א ע"א) שכ' וז"ל: ובענין זה סיפר לי כ"ק אדמו"ר רבי שלמה מבאבוב זי"ע בסאראטאגא, שאדם אחד דיבר פעם דברי קנטור לפני אחד ממשפחת אבותיו הקדושים, ואמר כי בחצר הקודש של חסידות מסוימת עזבו ראשי השושלת ירושה גדולה מרכושם, בנינים יקרים ועוד חפצים יקרים מאד, משא"כ בצאנז נשאר רק חצי ניגון למנוחה ושמחה. השיבו הרה"ק, שמנכדי אותה חצר נשארו רק רבנים אחדים, משא"כ מנכדי צאנז יש בפולין וגאליציא כתשעים רבנים המכהנים ברבנות, וכי זה לא ירושה גדולה הרבה יותר. ע"כ. וראה עוד בבלוג עם הספר. וראיתי בצוואת מהרי"ר הלברשטאם ז"ל שכתב על אביו ז"ל שאף שסיפר על המחלוקת של אבותיו הקדושים (הרב דברי חיים ומשפחתו), נזהר שלא לפגוע בצד שכנגד. וכנראה כוונתו לצדיקי סאדיגורא. והדברים נדפסו בקונטרס הצוואה הקדושה (פ"ז ד"ה ובזה, עמוד יט) [צוואה זו נדפסה מלפנים בספר שפע חיים - מכתבי תורה (ריש חלק ו)]. ע"ש.

עמוד אחרון בסופו, כתב שצ"ל רבי שמעון בר יוחאי - וכתב כן לפי טעותו לעיל בעמ' פב שהלכו לקבר לפני שעלו לירושלם, אולם המעיין במכ"ע שהובא בעמוד פג יראה שהלכו לקבר לאחר הגיעם לירושלם. ובירושלם קבור שמעון הצדיק ולא רבי שמעון בר יוחאי.

בענין מחלוקת זו, נכתב גם ספר 'הציץ ונפגע'. וע"ע בויקיפדיה (ערך מחלוקת צאנז - סאדיגורה), ובהמכלול - האנציקלופדיה היהודית (ערך מחלוקת צאנז-רוז'ין), ובאתר בעולמם של חרדים, ובספר החסיד מהמבורג (עמוד קנב) ובמש"כ בגליון שם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה